Concurrentie voor Eli Lilly komt eraan

Hieronder deelt Marine Dubrac, co-manager van de Thematics Wellness Strategy van Thematics Asset Management haar kijk op Eli Lilly dat vanmiddag kwartaalcijfers rapporteert:

“De markt voor diabetes- en afslankmedicijnen groeit naar verwachting met 20% per jaar. Van de ongeveer 500 miljoen diabetespatiënten wereldwijd gebruikt pas 15% de nieuwe type medicijnen, terwijl het aantal mensen met overgewicht naar schatting zal stijgen van 2 miljard naar 4 miljard mensen in 2035. Overgewicht is een grote risicofactor voor het ontwikkelen van verschillende ziekten zoals hartaandoeningen, diabetes, hoge bloeddruk en bepaalde soorten kanker. Eli Lilly en Novo Nordisk domineren momenteel de markt voor diabetes- en afslankmedicijnen; hun marktkapitalisaties zijn de grootste binnen de gezondheidssector.

Beide bedrijven proberen de effectiviteit van hun medicijnen te verhogen en de bijwerkingen te verminderen. Eli Lilly’s meest effectieve medicijn Mounjaro levert momenteel een BMI-reductie op van 22%, dat van Novo Nordisk ongeveer 17%. Beide bedrijf zijn vergevorderd met het uitbrengen van medicijnen die de drempel van 25% kunnen bereiken, waarmee ze het effect van een maagbandoperatie evenaren. Ondanks de voorsprong van deze twee bedrijven op het gebied van FDA-goedgekeurde medicijnen in productie, staat de concurrentie niet stil. Bedrijven als Ampen, dat een injectieproduct voor één maand in fase II heeft, en Pfizer en Roche , die werken aan medicijnen in orale pilvorm, komen eraan.”