De Koreaanse producent van consumentelektronica Samsung blijft een grote speler op de smartphonemarkt. In februari van dit jaar brengt het bedrijf de nieuwe Samsung Galaxy S22 op de markt. Daarnaast zet het bedrijf flink in op vouwbare smartphones, wat succesvol lijkt te zijn. Wel blijft Samsung in Nederland achter bij Apple wat betreft online zoekvolumes voor haar toestellen en kampen beide producenten met een dalende interesse in nieuwe modellen.
In februari 2022 brengt Samsung haar nieuwe reeks high-end smartphones op de markt, namelijk de Galaxy S22 serie. Deze reeks bestaat, net als zijn voorganger uit drie toestellen: de standaard Galaxy S22, de Galaxy S22+ en de Samsung Galaxy S22 Ultra. Ditmaal heeft Samsung zich extra ingespannen om de camera’s op de toestellen, iets waar Samsung toch al goed op scoort, verder te verbeteren. Dat zou zich onder andere vertalen is een selfiecamera van 40 megapixel die naar alle waarschijnlijkheid de beste selfiecamera op welk huidig toestel dan ook is. Dat betekent videobellen met de smartphone in topkwaliteit, iets wat de Samsung Galaxy S22 extra interessant kan maken voor de zakelijke markt. Daarnaast is ook is de hardware geüpdatet voor een soepele gebruikservaring.
Samsung heeft zich als geen ander geworpen op het in de markt zetten van vouwbare smartphones, en dat lijkt de Koreaanse producent geen windeieren te leggen. De toestellen verkopen namelijk beter dan verwacht. De relatief dure Galaxy Z Fold 3 en Z Flip 3 doen het prima, zeker in thuisland Zuid-Korea. Alleen de Galaxy Note 10 en Galaxy S8 liepen in de eerste weken sneller dan de nieuwe foldables van Samsung. Maar ook in Nederland werden in 2021 al 5,6 keer meer vouwbare smartphones verkocht dan in 2020. Wereldwijd werden er in 2021 volgens Samsung vier keer meer exemplaren van de Z Flip3 en Z Fold3 verkocht dan van alle Samsung-foldables in 2020. Het Koreaanse bedrijf is er dan ook van overtuigd dat vouwbare smartphones uiteindelijk ‘mainstream’ zulen gaan worden.
In het eerste kwartaal van 2021 streefde Samsung Apple voorbij op het gebied van wereldwijde smartphoneverkopen. Een vijfde van de verkochte smartphones kwam van de Koreaanse producent. Qua online zoekvolume blijft Samsung in Nederland echter nog wel achter bij de iPhone van concurrent Apple, zo blijkt uit een recent onderzoek. Zelfs de populairste smartphone die Samsung gemaakt heeft, de Samsung Galaxy S10, blijft qua zoekvolume ver achter bij de iPhone. Tegelijkertijd is voor beide de trend waar te nemen dat de interesse in de nieuwste modellen aan het afnemen is. De piek van zoekvolumes rondom de release van nieuwe modellen wordt bij zowel bij Samsung als bij de iPhone de laatste jaren steeds lager. Vermoedelijk heeft dit te maken met de stijgende prijzen van nieuwe modellen.
Die trend probeert Samsung met de Samsung Galaxy S22 te doorbreken. Bij het nieuwe standaardmodel zijn juist wat offers gemaakt om de prijs van het toestel te drukken. Zo is de achterzijde van plastic gemaakt en ontbreken de inmiddels karakteristieke gebogen randen van het scherm.
Waar Samsung vooral strijdt met Apple om het grootste marktaandeel, komt er groeiende concurrentie uit China waar het gevecht mee aangegaan moet worden. Xiaomi draaide in het eerste kwartaal van 2021 haar beste kwartaal ooit en het marktaandeel van de Chinese producent is aan het stijgen. Xiaomi is nu de nummer drie in de race om de meeste smartphoneverkopen. Alle reden voor Samsung dus om scherp te blijven en vooral te blijven innoveren.