ToeslagenPortal B.V. gaat mensen die gebruik hebben gemaakt van zijn online dienst compenseren. Ook heeft het bedrijf zijn werkwijze aangepast. Dit is het resultaat van het ingrijpen van de Autoriteit Consument & Markt.
ToeslagenPortal B.V is een tussenpersoon die namens consumenten zorg-, huur- en kinderopvangtoeslag aanvraagt bij de Dienst Toeslagen. Mensen klaagden bij de ACM dat voor hen niet duidelijk was dat het om een betaalde dienst ging. Zij dachten de toeslag zonder kosten rechtstreeks bij de Dienst Toeslagen aan te vragen. In plaats daarvan betaalden zij 58 euro voor de aanvraag bij ToeslagenPortal. Veruit de meeste mensen kwamen via een zoekmachine terecht op de website van ToeslagenPortal, omdat zijn advertenties bovenaan de zoekresultaten verschenen.
Mensen die vanaf 1 januari 2022 via deze website hun toeslagen hebben aangevraagd kunnen het bedrag van hun aanvraag terugkrijgen. Hiervoor heeft het bedrijf 250.000 euro gereserveerd. Ook heeft het bedrijf zijn werkwijze aangepast door onder andere duidelijker te vermelden dat sprake is van een betaalde dienst van een commercieel bedrijf. Het bedrijf zegt aan de ACM toe zich aan de regels te zullen houden.
Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “Het is goed dat de mensen die gebruik hebben gemaakt van ToeslagenPortal en zich melden hun geld terugkrijgen. Belangrijk is ook dat ToeslagenPortal zijn werkwijze heeft aangepast en zich aan de regels zal houden. Dit is ook een belangrijk signaal naar andere bedrijven met vergelijkbare praktijken.”
Mensen die online een toeslag wilden aanvragen, kwamen terecht bij ToeslagenPortal via een advertentie die bovenaan in de zoekresultaten verscheen. Ze zagen dan niet de thuispagina van de website, maar werden rechtstreeks geleid naar het aanvraagformulier. Dit vulden zij vervolgens in, in de veronderstelling dat het een aanvraag van de Dienst Toeslagen was. Pas aan het eind van het bestelproces werden zij op onduidelijke wijze geïnformeerd over de prijs en dat zij afstand deden van hun herroepingsrecht. De vormgeving van deze informatie maakte dat de meesten dit over het hoofd zagen.
Naar aanleiding van signalen van gedupeerde mensen is de ACM een onderzoek gestart naar het bedrijf ToeslagenPortal en zijn websites. Vanwege de ernst van de overtredingen had de ACM na afloop van het onderzoek een boete kunnen opleggen en een last onder dwangsom om de misleidende praktijk te stoppen. Terwijl het onderzoek liep, deed het bedrijf een aanvraag voor een toezeggingsbesluit. De ACM besluit niet zomaar om een onderzoek te stoppen en weegt daarin de belangen van mensen zwaar mee. Omdat het bedrijf toezegt de gedupeerden te compenseren en zijn gedrag aanpast op alle gevraagde punten heeft de ACM besloten de toezegging te accepteren en het onderzoek te stoppen. Compensatie van gedupeerden had de ACM nooit kunnen afdwingen op grond van de huidige wetgeving.
Het bedrijf zegt toe de mensen te zullen compenseren die sinds 1 januari 2022 gebruik hebben gemaakt van de diensten van ToeslagenPortal. Zij worden actief door het bedrijf benaderd. Het bedrijf heeft hiervoor een bedrag van 250.000 euro gereserveerd. Als niet het hele bedrag wordt uitgekeerd, wordt het resterende bedrag gedoneerd aan Stichting Armoedefonds.
ToeslagenPortal heeft zijn werkwijze aangepast. Zo heeft het de informatie op de website verbeterd, zoals de vermelding dat het een commercieel bedrijf is, wat het kost om via hen een toeslag aan te vragen en hoe je met hen in contact kunt komen. Verder is de bestelknop verduidelijkt evenals de vermelding van de bedenktijd van 14 dagen. Ook is de inhoud van de advertenties via de zoekmachine aangepast. De komende periode zal een onafhankelijke derde ToeslagenPortal actief controleren op de naleving van de toezegging. Deze geldt voor een periode van twee jaar. Mocht ToeslagenPortal zich niet aan de toezegging houden, dan kan de ACM alsnog een boete opleggen.