- In de afgelopen vijf jaar hebben ‘s werelds grootste snoepfabrikanten slechts 5% rendement opgebracht voor beleggers, volgens onderzoek van eToro
- Nestlé is de slechtste performer met een schrikbarende koersdaling van 22% sinds 2019
- Cadbury-eigenaar Mondelez (+28%), The Hershey Company (+22%) en het Zwitserse Lindt (+30%) helpen de gemiddelde performance omhoog
28 oktober 2024 – De grootste snoepfabrikanten van de wereld hopen op een goede Halloween na een lange periode van stagnerende groei, waardoor ze enorm achterblijven bij de wereldwijde markten. Dat blijkt uit onderzoek van handels- en beleggersplatform eToro.
eToro creëerde twee gelijk-gewogen mandjes met acht van de grootste snoepbedrijven wereldwijd (op basis van verkoopcijfers 2023). Het onderzoek laat zien dat de waarde van deze bedrijven met 4% daalde in het afgelopen jaar, terwijl grote indexen met minstens 9% stegen, met als uitschieter de MSCI Wold Index die 30% steeg in dezelfde periode (zie Tabel 1). In de afgelopen vijf jaar zien we nog een griezeliger beeld: het snoepmandje levert slechts 5% rendement op vs. 72% van de MSCI World Index.
Jean-Paul van Oudheusden, marktanalist bij eToro: “Snoepbedrijven zitten in een uitdagende periode. Stijgende cacao- en suikerprijzen hebben de winstmarges verkleind, terwijl verstoringen in de toeleveringsketen hebben geleid tot hogere productie- en distributiekosten. Daarbij hebben inflatie en stijgende kosten voor levensonderhoud de koopkracht van consumenten aangetast, waardoor mensen minder geld overhouden voor niet-essentiële producten als chocolade en snackrepen.
“De verzadiging van de markt heeft het voor bedrijven ook moeilijk gemaakt om groei en winstgevendheid te handhaven. Nu zoveel merken om de aandacht van de consument vechten, hebben zelfs innovatieve producten moeite om voet aan de grond te krijgen, wat leidt tot prijzenoorlogen die de marges nog verder onder druk zetten.”
Slechts drie van de snoepfabrikanten in het onderzoek zagen positieve rendementen in de afgelopen vijf jaar. Dit zijn de Amerikaanse bedrijven The Hershey Company ’s (22%) en Mondelez (28%) en het Zwitserse Lindt (30%) (zie Tabel 2). De grootste daler in het mandje was Nestlé, met onder andere merken als Smarties en Quality Street, dat sinds 2019 22% van zijn waarde verloor.
Tot nu toe is het dit jaar wisselvallig geweest voor deze sector. Terwijl beleggers van de Japanse chocolademakers Meiji Holdings en Ezaki Glico werden getrakteerd op een stijging van respectievelijk 10% en 7% door het positieve sentiment rondom de Nikkei, hebben andere chocolademakers zoals het Zuid-Koreaanse Orion (-17%) en het Amerikaanse Tootsie Roll (-8%) het tot nu toe moeilijk. Toch is het dit kalenderjaar vooral weer Nestlé dat het slecht doet (-14%).
“De verschuiving naar een gezondere levensstijl is een ander belangrijk aandachtspunt voor deze industrie. Omdat steeds meer mensen kiezen voor snacks met een lager suikergehalte en natuurlijke ingrediënten, hebben bedrijven hun productlijnen moeten innoveren. Enkele voorbeelden zijn de caloriearme versies van de paradepaardjes van Mondelez, de biologische en non-GMO productlijn van The Hershey Company en de eiwitrijke, volkoren en verrijkte snacks van Nestlé,” voegt Van Oudheusden toe.